Prenatale kinesitherapie

Als zwangere vrouw ondergaat uw lichaam op relatief korte tijd grote veranderingen.

Om deze veranderingen minder als klachten te ervaren, is prenatale kinesitherapie noodzakelijk.

Deze prenatale sessies zijn niet dezelfde als diegene die plaatsvinden bij een vroedvrouw. Beide sessies zijn een absolute must voor elke zwangere vrouw.

Het prenatale deel bestaat in mijn praktijk uit 3 even belangrijke luiken.

• Het behandelen van eventuele symptomen/klachten van de zwangere vrouw zoals bijvoorbeeld rug- en nekpijn, bekkeninstabiliteit, pijnlijke buikspieren, vermoeide spieren, vochtophopingen (oedeem) via manuele lymfedrainage en dergelijke.

• Het preventief trainen van de bekkenbodemspieren. Uit goed uitgevoerde studies bleek dat wie rond 20 weken zwangerschap startte met bekkenbodem-training (en stabilisatie-training), minder kans had op urinaire incontinentie in de eerste jaren na de zwangerschap. Deze klacht, beter gekend als ongewenst urineverlies, is een vaak voorkomende klacht bij vrouwen, zowel op het einde van de zwangerschap, als na de bevalling.

• Het overlopen van de bevalling zelf: Wanneer vertrekt u naar het ziekenhuis? Hoe verloopt de bevalling? Wat is een wee of contractie? Hoe vangt u deze weeën of contracties op? Hoe moet u persen? Welke ademhalingstechnieken dient u uit te voeren om de bevalling zo vlot mogelijk te laten verlopen? Dit en nog veel meer wordt tijdens 1 à 2 sessies besproken. Hierbij mag de partner steeds aanwezig zijn.

Link naar website van de vroedvrouwen uit de regio. (De Levensboom)

Postnatale kinesitherapie in mijn praktijk

Wanneer start u best met de postnatale kinesitherapie?

(Telkens op advies van uw gynaecoloog/arts)

1. Na een natuurlijke (vaginale) bevalling kan u best na 6 à 8 weken met de kinesitherapie starten.

2. Na een keizersnede kan u best na 8 weken met de kinesitherapie starten.

Indien u reeds versterkende bekkenbodemoefeningen heeft geleerd in een kiné-praktijk of in het ziekenhuis, gelieve hiermee dan een paar dagen na de bevalling te starten.

Waaruit bestaat de postnatale kinesitherapie in mijn praktijk?

1. Bekkenbodemtraining: Het intensief trainen van de bekkenbodemspieren. Deze behandeling bestaat uit het juist trainen van de bekkenbodemspieren zodat symptomen zoals oa. ongewenst urineverlies, vaginale verzakking, een te gespannen bekkenbodem en dergelijke, behandeld worden.

2. Versterken van de buikspieren. (Sluiten van een eventuele diastase van de rechte buikspieren)

3. Stabilisatie-training. (core-stability)

4. Algemene reconditionering, d.w.z. progressief opbouwende kracht- en conditietraining.

5. Behandelen van eventuele symptomen/klachten.

Heeft u nog vragen? Dan kan u me steeds e-mailen/bellen en help ik u met plezier verder.

• Black Facebook Icon