ALGEMENE KINESITHERAPIE

Jessy-De-Frenne-Kinesitherapie-Hoeilaart-52.jpg

Manuele Kinesitherapie

Bij nek- en/of rugklachten zal een manuele behandeling, bestaande uit massage, mobilisaties en stretching een snelle verbetering van de klachten uitlokken.

In combinatie met de oefentherapie en rughygiëne van de rug- en nekschool zullen wij samen trachten deze klachten in de toekomst te vermijden.

Heeft u nog vragen? Dan kan u me steeds e-mailen en help ik u met plezier verder.

Algemene revalidatie
& sportkinesitherapie

Sportkinesitherapie en algemene revalidatie bestaat uit de preventie en de behandeling van allerlei spier-, pees- en/of gewrichtsaandoeningen (bv. na een trauma en/of post-operatief), cardiale-en respiratoire revalidatie.

Les coureurs de marathon
Fitness sur tapis de yoga

Rug-en nekschool
(Core Stability)

De basis van een gezonde rug en nek is ‘stabiliteit’, meer bepaald ‘Core Stability’. Tijdens de rug- en nekschool zal dus eerst en vooral gewerkt worden op het versterken van de diepe buikspieren, rugspieren, m. gluteus medius en de bekkenbodemspieren. Nadien zullen ook de nekspieren aan de beurt zijn. Deze spieren zullen als het ware een musculair corset vormen zodat de stabiliteit verzekerd is. Indien een goede core stability bereikt werd, zal afhankelijk van de klacht (rug of nek) de oefentherapie specifieker worden. Ook ergonomie, houdingen, hef- en tiltechnieken zullen tijdens de sessies aangeleerd en geoefend worden.

Relaxatie en ademhaling
(bij hyperventilatie)

Hierbij wordt de nadruk vooral gelegd op een juiste ademhalingstechniek.

​

Doorgedreven oefeningen moeten ervoor zorgen dat u in elke omstandigheid uw correcte ademhalingstechniek kan toepassen.

Jessy-De-Frenne-Kinesitherapie-Hoeilaart-54.jpg
Jessy-De-Frenne-Kinesitherapie-Hoeilaart-60.jpg

Vestibulaire kinesitherapie

Vertigo of duizeligheid (BPPV) afkomstig van het evenwichtsorgaan, kan verholpen worden via bepaalde kinesitherapeutische technieken.

Het is aangeraden om na dergelijke behandeling zelf niet met de wagen te rijden, maar een extra persoon mee te nemen om u veilig naar huis terug te brengen.

Radial Shockwave Therapy

Radiale shockwave therapie (RSWT) is de perfecte behandelmethode voor alle acute, chronische en complexe musculoskeletale aandoeningen. Denk maar aan tendinitis, tendinopathie, bursitis, calcificaties ed.

Effecten:

Pijnvermindering:

• Productie van stof P

• Hyperstimulatie van pijnsensoren

Regeneratie van aangetast weefsel:

• Verbeterde bloedperfusie en nieuwe vascularisatie

• Toename van groeifactoren

• Toename van mesenchymale stamcellen

• Stimulatie van de stofwisseling

Mechanische effecten:

• Afbraak van calcificaties en fibroses

Voordelen:

• Succespercentage van 80%

• Korte behandeltijden: ca. 10 minuten

• Gemiddeld 6 tot 8 behandelsessies nodig

• Realistisch alternatief voor chirurgie

Operationeel principe:

Een snel bewegend projectiel brengt zijn energie over op de behandelkop. De gegenereerde radiale schokgolven worden verspreid en geabsorbeerd door het gebied van het lichaam dat wordt behandeld.

Jessy-De-Frenne-Kinesitherapie-Hoeilaart-58.jpg